BAC TSR 2 walkaround

RAF Museum, Cosfort, UK

W takim muzeum chce się przebywać, do takiego muzeum chce się powracać. Wspaniałe eksponaty, doskonale utrzymane, opisane, dostępne na "wyciagnięcie ręki". Również pod względem multimedialnym i edukacyjnym, ekrany  z wyświetlanymi filmami, tablice informacyjne, fotografie, plakaty, dioramy, ekspozycje modelarskie.

Dla najmłodszych, przygotowano wiele atrakcyjnych elementów zabawy w których to mogą zapoznać się np. z zasadami sterowania samolotem, lotu itp.

Więcej szczegółów na str. web: http://www.rafmuseum.org.uk/cosford/

Celem muzeum jest zachować ważną część narodowego dziedzictwa brytyjskiego lotnictwa. W swojej kolekcji posiada unikalne w świecie  konstrukcje lotnicze.  Zbiory są podzielone tematycznie rozmieszczone w czterech przestronnych hangarach (mapka poniżej).

IPMS Świdnica

 

  • TEST FLIGHT - BAC TSR 2, JET PROVOST, Prone-Pilot METEOR, Fairey Delta 2, Avro 707c, Bristol 188, Hunting H126, Saunders-Roe SR53, JAGUAR ACT Demonstrator, Short Brothers SB5;
  • WAR PLANES - Hurricane, Spitfire, AvroLincoln, Mosquito,Catalina, P-51, TORNADO, a także samoloty przeciwnika, niemieckie Me-410 HORNISE, Me-163 Komet, japoński Ki-46 Dinah, argetyńska Pucara;
  • COLD WAR - nuklearne bombowce Valiant, Vulcan, Victor, BAC Lightning, MiGi 15 i 21 i wiele innych (także broń pancerna i eksponaty z tego okresu);
  • HANGAR 1- kolekcja samolotów transportowych Królewskich Sił Powietrznych, angielskich samolotów pasażerskich i kolekcja silników lotniczych oraz unikalny zbiór doświadczalnych niemieckich  pocisków rakietowych.

BAC TSR 2

We wczesnych latach 60-tych,został zaprojektowany dla Królewskich Sił Powietrznych samolot uderzeniowy który otrzymał nazwę TSR2(Tactical Strike/Reconnaissance, 2 Mach). Wg. specyfikacji zatwierdzonej w marcu 1957 roku, miał on przenikać dobrze chronione obszary obrony powietrznej przeciwnika na niskich wysokościach z bardzo dużą prędkością. Cel miał atakować bonią jądrową jak i z dużą precyzją bronią konwencjonalną. Wykonywać zadania rozpoznania fotograficznego jaki i elektronicznego z niskich i średnich pułapów w dzień i w nocy. Pierwszy lot TSR2 wykonał 27 września 1964 roku. Aerodynamicznie samolot zachowywał się bezproblemowo,  jedynie  bezustannie problemy sprawiały silniki. Samolot był pokazany w locie na Airshow w Farnborough. TSR 2 został oblatany i przeszedł szereg prób naziemnych i w powietrzu. Program anulowano 6 kwietnia 1965 r. ze względów politycznych na rzecz F-111, z którego zakupu Anglia później się wycofała.

"Każdy nowoczesny samolot ma cztery wymiary: długość, wysokość, rozpiętość i politykę. TSR2 dostał przyzwolenie na trzy pierwsze." - Sir Sydney Camm

A teraz "to co tygrysy lubią najbardziej" ,fotki, fotki, fotki ......szczegóły i detale, czyli walkaround:

IPMS Świdnica IPMS Świdnica
IPMS Świdnica IPMS Świdnica
IPMS Świdnica IPMS Świdnica
IPMS Świdnica IPMS Świdnica
IPMS Świdnica IPMS Świdnica

 

IPMS Świdnica

 

IPMS Świdnica

 

IPMS Świdnica

 

IPMS Świdnica IPMS Świdnica
IPMS Świdnica IPMS Świdnica
IPMS Świdnica IPMS Świdnica
IPMS Świdnica IPMS Świdnica

 

IPMS Świdnica

Samolot ten zrobił na mnie bardzo duże wrażenie, po prostu miłość od pierwszego spojrzenia! Znałem tą konstrukcję już wcześniej, co nie co o niej słyszałem, jednak nie ma to jak zobaczyć go z bliska "face to face". Robi wrażenie swoją wielkością, piękną sylwetką,  nowoczesnością konstrukcji. Fotek napstrykałem o wiele więcej niż to co zawiera ten artykuł. Oczywiście posłużą mi doskonale przy budowie TSRa w miniaturze. Z chęcią podzielę się nimi z każdym kto napisze na mojego maila. Piękny model w skali 1/48 wypuścił Airfix, a i w "siedem dwójce"Airfix jest nie zastąpiony.

RAF MUSEUM polecam wszystkim, każdy znajdzie coś ciekawego dla siebie, jak i dla swoich milusińskich chociażby taką maskotkę:

IPMS Świdnica

Krzysztof Bytniewski